رهایی از تنبلی

روش های خارق العاده رهایی از تنبلی

برای مبارزه با تنبلی باید انگیزه‌های درونی و بیرونی را تقویت کنیم، اهداف بزرگ را به اهداف و کارهای کوچک تقسیم کنیم، مثبت اندیش باشیم و اینکه هر چند وقت به خودمان استراحت دهیم و به اصطلاح تنبلی کنیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه برای تجدید قوای جسمی و روحی لازم نیز می‌باشد اما اگر این به یک اهمال کاری مداوم تبدیل شود باید هر چه سریع‌تر به مقابله با آن بپردازیم و اجازه ندهیم تنبلی به عادت روزانه‌امان تبدیل شود. در این مقاله به راهکارهای ساده‌ای اشاره شده تا به شما در پویایی و فعال شدن بیشتر کمک کند.

راهکارهایی برای فرار از تنبلی:

 

1- کمی ورزش کنید
هرگز قدرت و تاثیر تمرینات ورزشی و جسمی را دست کم نگیرید. اگر خیلی تنبل باشید، این احتمال وجود دارد که تمایلی به ورزش کردن نیز نداشته باشید؛ اما اگر بدانید که بعد از ۳۰ دقیقه دویدن یا انجام هر ورزش دیگر تا چه حد سرحال خواهید شد و احساس نشاط و سرزندگی خواهید کرد، شگفت‌زده خواهید شد. پیاده روی کنید. هوای تازه به همراه تمرینات سبک به شما کمک خواهد کرد تا بر روی وظایف خود متمرکز بمانید و به اصطلاح موتور بدن خود را روشن کنید. بعد از مدتی می‌فهمید که پایبند ماندن به یک برنامه ورزشی چقدر آسان و لذت‌بخش است. فکر نمی‌کنم لازم باشد خواص درمانی و فواید ورزش مرتب و منظم برای سلامتی‌مان را بیان کنم.

.

2- انگیزه خود را کشف کنید
یکی از شایع‌ترین دلایل به تعویق انداختن کارها نداشتن انگیزه است. هنگامی که انگیزه و هدف شما از انجام کاری مشخص نباشد، کارها و وظایف خود را به موقع انجام نخواهید داد و به اصطلاح امروز و فردا خواهید کرد. شاید برای رسیدن به هدفی بزرگ در تلاش هستید یا فقط می‌خواهید کاری جزیی مانند تمیز کردن خانه‌تان را تمام کنید، فرقی نمی‌کند، اگر می‌خواهید به اهداف خود دست یابید بهتر است انگیزه خود را به صورت روشن و واضح تعریف کنید. برای اینکه همیشه انگیزه داشته باشید و با نهایت توان و تلاش در جهت رسیدن به خواسته‌هایتان قدم بردارید، بر روی پاداش‌هایی که در پایان مسیر به آن‌ها خواهید رسید تمرکز کنید. به خاطر بسپارید تمرکز بر روی اهداف و نگه‌داشتن آن‌ها در ذهن، اغلب قوی‌ترین و کارآمدترین انگیزه را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

.

3- روی یک کار تمرکز کنید
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که اکثر ما انجام می‌دهیم این است که می‌خواهیم به‌صورت همزمان به دو یا چند هدف برسیم. زمانی که دو یا چند کار را با هم انجام می‌دهید نمی‌توانید بر روی هیچ کدام به درستی تمرکز کنید و همین باعث ناتمام گذاشتن آن‌ها، ناامیدی و در نهایت تنبلی و بی انگیزگی در شما می‌شود. یاد بگیرید چطور بر خود، کارها و نیروی درونتان مسلط شوید.

.

4- کارها و اهداف خود را به بخش‌های کوچک‌ تقسیم کنید
یکی از دلایلی که باعث می‌شود از وقت خود به خوبی استفاده نکنیم و انجام وظایف خود را به تعویق اندازیم، این است که فکر می‌کنیم کارهای‌مان بیش از حد سخت یا وقت‌گیر هستند. اگر فکر می‌کنید دلیل تنبلی و امروز و فردا کردن شما این است، باید زود دست به کار شوید و کارها و اهداف بزرگ خود را به دو یا چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید؛ زیرا تکمیل بخش‌های کوچک آسان‌تر است. هنگامی که شما این مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارید، به هدف نهایی نزدیک‌تر می‌شوید و احساس رضایت بیشتری خواهید کرد. کارهای بزرگ خسته کننده و سخت به نظر می‌رسند اما لازم نیست از آن‌ها بترسید. تنها باید از روش درست استفاده کنید.

.

5- اگر انگیزه ندارید به عواقب فکر کنید
از آنجا که عواقب و نتایج اغلب منفی به نظر می‌رسند، اکثر افراد تمایلی به تفکر درباره آن‌ها ندارد. با این حال، مهم است که به طور کامل از آن‌ها آگاه باشیم زیرا فکر کردن به نتایج کارهایمان می‌تواند روشی عالی برای افزایش انگیزه و رفع تنبلی ما باشد. اگر هیچ دلیل مثبت و قانع کننده‌ای برای شروع کاری که باید انجام دهید ندارید، فکر کردن در مورد عواقب عدم انجام آن می‌تواند ترفند خوب و زیرکانه‌ای باشد. نباید عواقب جدی و بلندمدت عدم انجام وظایف و کارهایمان را نادیده بگیریم.

.

6- کارهای خود را تجسم کنید
خود را در حین انجام کاری که باید تکمیل شود، تجسم کنید. تجسم به طرزی مثبت بر روی ذهن شما تاثیر می‌گذارد و شما را ترغیب به برداشتن اولین قدم و انجام کارها می‌کند. اگر بتوانید تجسم کنید که به اهدافتان رسیده‌اید و شادی و رضایت ناشی از آن را حس کنید، انگیزه لازم برای برخاستن و تلاش برای آینده را پیدا خواهید کرد.

.

7- برای خود محدودیت زمانی بگذارید
هیچ‌کس این محدودیت‌های زمانی را دوست ندارد اما همین محدودیت‌های زمانی می‌توانند انگیزه شما را برای شروع افزایش دهند. همان‌طور که می‌دانید شروع کردن سخت‌ترین بخش هر کار یا فرآیند است، اما زمانی که شروع کنید، همه‌ چیز آسان‌تر خواهد شد. برای هر کدام از اهداف یا وظایفتان مهلتی خاص تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

.

8- مثبت فکر کنید
در برابر افکار منفی و پیش فرض‌هایتان مقاومت کنید. حتی تصور نتوانستن را از خودتان دور کنید. ما بیشتر مواقع از طریق آزمون و خطا یاد می‌گیریم. اگر دید وسیع‌تری داشته باشید، می‌توانید از عهده کارهای بزرگ بربیاید. با این کار احتمال اینکه از هدف‌تان دور نشوید و طی روز کارهایی انجام دهید که شما را به هدف نزدیک‌تر کند، بیشتر است. اقدام کنید و از نتیجه نترسید.

.

.

توجه به نکات زیر نیز به شما کمک می‌کند:

بعد از اینکه یک کار را به طور کامل به اتمام رساندید، به عنوان پاداش به خودتان استراحت بدهید. استراحت با تنبلی تفاوت دارد.

این تصور را که برای انجام هر کار باید سریع پاداش بگیرید، از خودتان دور کنید.

  • برای هر بارانجام ندادن کارجریمه‌ای برای خود قرار دهید.
  • برای موجه جلوه دادن تاخیر در انجام كار، دلایل گوناگون را دستاویز برای دفاع از خود قرار ندهید.
  • گاهی برای رفع اهمال کاری وسستی لازم است محیط خود را تغییر دهید.
  • دوستانی با برنامه، منضبط و فعال كه از جهات مختلف با آنها هم سنخ وهم سلیقه باشید، پیدا کنید.
  • باید از توقعات خود كاهش داد وبه اندازه توان واستعداد وامكانات موجود از خود انتظار داشت.
  • سعی کنید با موفقیت‌های کوچک‌تان خوشحال شوید و آنها را ارزشمند بشمارید.
  • به خاطر بسپارید که غلبه بر تنبلی اولین گام در جهت بهبود زندگی است.

.

بلاگر: منصور حیدرزاده

عضو تیم +CHANGE هستم | همیشه به دنبال یادگیری...

اگر این پست مفید بود، آن را به اشتراک بگذار
لینک کوتاه:
https://thisisamirbagheri.com/?p=17387

2 پاسخ

  1. بادرود خدمت جناب باقری عزیز
    با تشکر فراوان از بابت مطالب و اطلاعات مفید و ارزشمندی که جهت ارتقاء سطح دانش و مهارت افراد تهیه میکنید و آن را در اختیار بقیه قرار می‌دهند.
    به آنید روزهای پر از موفقیت و ثروت و شادکامی برای یکایک عزیزانی که بدنبال این امر هستند.
    باتشکر-حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت

ورود