چطور استعداد و علایق خودم را بشناسم؟

چطور استعداد و علایق خودم را بشناسم؟

در این مقاله سعی میکنیم با توضیحات‌مان راجع به شناسایی استعداد و علایق مطالب ارزشمندی را به شما عزیزان هدیه دهیم. اجازه بدید با چندتا سوال شروع کنیم: آیا دنبال یک راه برای ساختن زندگی موفق هستید؟ آخرین بار که در حین کار گذر زمان را فراموش کردی چه زمانی بود؟ این اتفاق چرا افتاد؟

اغلب مردم به اشتباه در دنیای بیرون دنبال موفقیت می‌گردند با اینکه راحت‌ترین و درست‌ترین مسیر، مسیر نگاه تو به درون توست یاید کشف کنید الماس‌هایی که در درون خودتان دارید و می‌توانید به دنیا و انسان‌ها آنها را هدیه بدید.
شاید الان بگید الماس درون من؟ آره دقیقا الماس درون تو، نمیدانم الان تو چه وضعیتی هستید اما چیزی را در درون خود دارید که هیچکس ندارد. با این الماس درون می‌توانی خیلی کارهای بزرگی انجام دهی. چون آن را نشناختی زندگییت عادی بوده اسم این الماس درون میدونی چیه؟ استعداد است.
استعداد چیست؟ استعداد موهبت طبیعی درون توست توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که هر انسانی دارد همه انسان ها در حرفه یا کاری خاص استعداد دارند، اما معمولا در شناخت آنها موفق نیستند، یعنی چی؟ یعنی استعدادهای ما پنهان و ناشناخته باقی مانده اند در صورتی که جلوی چشم‌هایمان هستند. اما در شناخت آن موفق نیستیم و به همین دلیل که زندگی ما عادی و ساده است.
حالا اینجا یک سوال مطرح می‌شود؟ چرا لازم است که تو استعدادها و توانایی‌هایت را پیدا کنی؟ اگر استعدادهای پنهان خودمان را بشناسیم به یک منبع غنی دست پیدا میکنیم که زندگی‌ما را تغییر خواهد داد. بعد از شناخت این الماس درون خیلی بهتر شغل آینده ات را انتخاب میکنی، خیلی دقیق‌تر میدانی که در چه زمینه‌ای باید مهارت کسب کنی. پس اگر می‌خوای موفق بشی کشف اینکه چقدر منحصر به فردی و چه استعدادهایی داری یک امتیاز مثبت برای تو است. این یک ضرورت است، میپرسید چرا ؟ مهمترین وسیله برای رشد و پیشرفت، الماس درون‌تان یا همان استعدادهای شماست.
آیا میدانید یک طرز فکر اشتباه در جامعه امروز چیست؟ آن طرز فکر اشتباه این است که خیلی‌ها میگن: آقا، خانم نقطه ضعف‌هایت را بشناس و آنها را رفع کن. آدم‌ها فکر میکنند برای رشد و پیشرفت باید مواردی که در آن خوب نیستند را بهتر کنند و نقاط ضعفشان را رفع کنند. نمی‌خوام بگم که این روش غلط است اما خیلی هم درست نیست، شما این توانایی را دارید که تو هر چیزی بهتر باشید. اما بگذار بهت بگم کار کردن روی نقطه ضعف‌ها باعث می‌شود از وضعیت بد به معمولی برسی. اگر بخوای عالی باشی باید استعدادهایت را تقویت کنی و در اون زمینه بیشتر باید وقت بگذاری.
میگن: آلبرت اینشتین بارها در امتحان زبان فرانسه رد می‌شود اما ضعف آن در چه چیزی بود؟ در زبان فرانسه بود؟ خب اگر فقط بر این موضوع تمرکز می‌کرد. به نظر شما می‌توانست یک فیزیک‌دان برجسته شود؟ هرگز. استعداد و نقطه قوت انیشتین پس چی بود؟ فیزیک، تحلیل، تخیل و…

«می‌خوام این را به شما بگم که عامل رشد ماورایی شما استعدادهایتان است»

مشکل امروز جامعه ما این است که شما اگر از اطرافیتان بپرسید که در چه کارایی استعداد دارند میبینی که آنها واقعا نمی‌دانند، چرا؟ چون به حدی درگیر روزمرگی‌های پوچ زندگی هستند که فرصت ندارند درباره‌اش فکر کنند، خوب چه اتفاقی می‌افتد؟ خیلی ساده در شغل‌های هستند که آن را دوست ندارند یا اینکه فکر می‌کنند آن را دوست دارن اما وقتی به عمق مسئله نگاه میکنی میبینی که خیلی در آن کار موفق نیستند.
شما اگر بخواین (این جمله را تو مغزتون بکنید) شما اگر بخواین در زندگییتان به اوج برسید باید مشغول کارهایی باشید که در آن استعداد دارید.
خب واسه بعضیا سال‌ها طول میکشه تا استعدادهایشان را کشف کنند، اما برای شما که دارین این متن را می‌خوانید آسان‌تر از چیزی هست که فکرش را بکنید.
چرا که پیدا کردن استعداد یک امتیاز نیست و یک ضرورت است استفاده از عامل کلیدی که شما را از دیگران متفاوت می کند چیزی است که تو را از هر شخص دیگری متمایز می کند. یعنی اون چیز که باعث تفاوت تو می شود  شخصیت منحصر به فرد تو است شخصیت منحصر به فرد تو با تمام استعدادها و توانایی هایی که داری بزرگترین دارایی  هستند که تو میتونی داشته باشی.
اولین قدم برای پذیرش منحصر به فرد بودن این است که بدونی خاص هستی. شاید تعجب کنید! یعنی من خاص هستم؟  آره، هیچکس در این دنیا شبیه تو نیست، هیچ انسانی ویژگی ها و ارزش های تو را ندارد.
اصلا نمیدونی کشف استعدادها و ارزش ها یعنی چی؟ یعنی آگاه تر شدن از اینکه واقعاً چه کسی  هستی؟ چون تعریف استعداد همین است. استعداد یکی از ویژگی‌های تو است که از بقیه ی ویژگی هایت قدرتمندتر است.

.

چند روش برای اینکه بتوانید علاقه و استعدادهایتان را کشف کنید:

به حرف دیگران گوش بده اطرافیان ما بیشتر و بهتر از خودمان استعداد هایمان را می شناسند. شما سعی می‌کنید استعدادهایتان را کشف کنید اما آنها سال‌هاست استعداد های شما  رفتار های شما را  می شناسند. شاید تا به حال به حرف‌های اطرافیان تان گوش نداده باشید اما الان وقت آن است که به حرف هایشان کمی بیشتر گوش بدهید.
آنها شما را با چه صفاتی می شناسند؟ تو چه کارهایی از شما کمک می خواهند؟ این دو تا سوال خیلی مهم هستند که باید از آنها بپرسید. از آنها بخواهید که دو تا خصوصیات اخلاقی شما را به شما بگویند و بعد بپرسید که اگر بخواهی از من کمک بگیری در چه کارهایی از من کمک میگیری مطمئن باشید پاسخ هایشان شما را شگفت زده خواهد کرد.
چه کارهایی که انجام دادنشان برای شما ساده و پیش پا افتاده است اگر فکر می کنید که بعضی از کارها بیش از حد ساده هستند اما اطرافیان به شما می گویند که  این طور نیست و آنها همان کارها را با سختی و زمان بیشتری نسبت به شما انجام می دهند، واقعیت این است که شما در انجام آن کارها توانایی دارید.

«لطفاً یک فهرست از کارها بنویسید»

کارهایی که شما از انجام آنها لذت می برید چه کارهایی هستند؟ چه کار هایی انجام می دهید که خسته نمی شوید؟ چه کارهایی در اوقات فراغت انجام می دهید؟

فکر کنید امروز کاری ندارید می‌خواهید فقط برای خودتان وقت بگذرانید؟ سراغ چه کاری می‌روید؟ سراغ  گلخانه ات میروی؟ تو اینترنت میگردی؟ شروع به نوشتن می کنی؟

«حتماً یک فهرست از این موارد تهیه کن»

ببینید به چه موضوعاتی علاقه شدیدی دارید اما مدتهاست آنها را فراموش کرده اید. بگردید ببینید موضوعی بوده که خیلی وقت پیش به آن علاقه داشته اید اما به دلیلی آن را فراموش کردید؟ مثلاً موضوعی بوده که قبلا فکر می کردید خیلی در آن توانایی دارید اما مدتهاست از آن دور شده اید اگر همچین علاقه‌هایی در زندگی شما وجود دارد حتماً به دنبال آنها بروید چون ممکن است یکی از استعدادهای شما در آن موضوع یا اطراف آن موضوع باشد.
کشف کنید پولتان را کجا خرج می‌کنید، ارزش‌های اصلی شما شدیداً به چیزهایی که پول و وقت خودتان را در آن هزینه می‌کنید وابسته است…
بنویسید کجا و برای چه چیزهایی پول و وقت خودتان را خرج می کنید و بعد فکر کنید….

مثلاً:

  1. خرج خرید کتاب می‌کنید
  2. سمینار یا کنفرانس شرکت میکنید
نوع کتاب هایی که میخرید نشان می دهد به چه چیزهایی علاقه دارید
اگر دوست دارید پولتان را صرف بیرون رفتن با دوستان تان کنید معنای آن این است که شما دوست دارید افراد را دورهم جمع کنید.
  • آیا نباید به کسب و کارهایی فکر کنید که افراد را دور هم جمع می کند؟
  • می‌خوام این را به شما بگوییم باید علت کارهایی را که می کنید پیدا کنید پشت آن ها چه چیزی وجود دارد؟
کلید این قفل نزد شماست تا بتوانید استعدادهایتان را کشف کنید.
حالا یک اشتباه بزرگ در این وسط وجود دارد و خیلی از انسان ها  این اشتباه را مرتکب می شوند.
نباید خیلی سریع عمل کنید باید وقت بگذارید برای کشف خودتان، باید بفهمید که دقیقا چه کاری شما را منحصر به فرد می‌کند.
باید بفهمید محرک شما چیست؟ این کاری نیست که شما بتوانید در چند دقیقه مسواک زدن یا در حال ظرف شستن یا در حال رانندگی انجام بدهید. باید خیلی تمرکز کرده بر روی آن وقت بگذارید و با قلم و کاغذ خیلی جدی روی آن فکر کنید.

.

اگر تمامی مواردی را که گفته شد با دقت روی کاغذ بنویسید و به سوالات جواب بدید و فکر کنید مطمئنأ متوجه استعداد درون و الماس وجودتان خواهید شد.
مهم‌ترین قسمت آن هم سوال از دیگران است، ببینید اطرافیان شما برای کدام ویژگی‌هایتان ارزش قائل‌اند و از اطرافیان بپرسید عاشق چه ویژگی هایی در شخصیت شما هستند.
این کار نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود بلکه باعث می‌شود که بفهمید، چه چیزهایی در مورد خودتان از قلم انداخته اید. طوری که خودتان را می‌بینید با نگاه دیگران به شما متفاوت است.
استعداد و توانایی های ما برایمان خیلی عادی به نظر می رسد و اغلب آنها را نمی بینیم و خیلی به آنها عادت کرده ایم و قدرشان را نمی دانیم و از وجودشان بی خبر هستیم در حالی که آنها ارزشمندترین دارایی های ما هستند.

 

این مقاله فایل اول دوره مقدماتی +CHANGE است، برای تهیه تمام فایل‌ها در این دوره ثبت‌نام کنید:

دوره رایگان موفقیت به شرط تغییر

.

بلاگر: امیر باقری

مربی تو برای درک بهتر این دنیا و راهنمای تو برای طی کردن تونلی که من یکبار از اون عبور کردم

اگر این پست مفید بود، آن را به اشتراک بگذار
لینک کوتاه:
https://thisisamirbagheri.com/?p=23867

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت

ورود