عذرخواهی - هنر - موثر

هنر یک عذرخواهی موثر

زمانی که مشاجره ظهور میکند، همیشه برای دریافت و بخشیدن یک حس خوب راهی وجود دارد و اینها تنها با یک عذرخواهی بدست خواهد آمد.

هرکس گفته “عشق یعنی هیچ وقت برای نوع رفتار یا گفتارت اظهار پشیمانی نکنی” قطعا با یک اسب شاخدار یا یک گلدان پلاستیکی ازدواج کرده!
چون اگر همین هایی که قدرت اظهار پشیمانی و عذرخواهی کردن را ندارند با یک انسان ازدواج کرده بودند، الان در راه روهای دادگاه برای دادخواست طلاق قدم میزدند چون هیچ وقت نگفتند که متاسفم، خب بیاید با این مسئله رو به رو بشیم. واقعیت غیر قابل انکار اینه که حتی زوج های سالم و خوشحال هم بحث میکنند و حتی گاهی باهم برخوردهای شدید هم دارند.
اما مشکل از اونجایی شروع میشه که شما علی رغم اینکه زمان زیادی صرف سخت کار کردن، توسعه شخصی،مدیریت وضعیتتون ویا برنامه ریزی کردن برای رسیدن به دوست داشتنی ترین اهدافتون صرف میکنید زمانی برای درگیری های روابط نمیگذارید و از همین نقطه ضربه می خورید. همه ی ما گاهی اوقات آشفته هستیم. برخی اشتباهات ما احمقانه و غیر عمدی است اما گاهی اوقات ما حملات هدفمندی برای آسیب زدن به همسر خود انجام می دهیم. گاهی به شریک زندگیمان و صمیمیت بین مان صدمه میزنیم.

راستی شما وقتی دیگران رو با رفتار یا کلمات زخمی میکنید چه میکنید؟

عذرخواهی کردن، نادیده گرفتن اشتباهات. اگر تمایل به زخم ندارید باید بهتون گوش زد کنم که آنها میتوانند جمع شوند و زخم های ناشناخته به وجود آمده میتوانند بین شما دیوار بسازند. اما اشتباهات ما نیز بزرگترین معلمان ما هستند. هر عمل و هر کلمه ی جدید این فرصت رو به ما میدهد که دوباره شروع کنیم.
اگر نتوانید عشقی که خودتان به آن لطمه زدید رو بازسازی کنید، پیشنهاد میکنم هیچ وقت به دنبال عشق نروید. در گلف، به بازیکنان بعد از یک پرتاب اشتباه این اجازه داده میشود که این کار را دوباره انجام دهند. این شانس دوم برای جبران اشتباه اول است. در عشق نیز این قرصت مجدد باید وجود داشته باشد.
هنگامی که خسارتی وارد میشود، زوج های ماهر تعمیر را انجام می دهند و شروع به کار میکنند و زوج های بی تدبیر وقتی در تله گیر میکنند، تصمیم میگیرند خود را حفر کنند بلکه باید راه جدید یاد بگیرند و دفعه بعد بهتر عمل کنند.

ChangePlus

چطور میشه عذرخواهی رو هدیه کرد یا دریافت کرد؟

دریافت یا انجام یک عذرخواهی خوب دو نفر را میطلبد. گیرنده و دهنده وجود دارد. عذرخواهی باید ارائه شود و باید پذیرفته شود. عذرخواهی وقتی شفابخش خواهد بود که مبتنی بر مهربانی، سخاوت و دلسوزی باشد. من به تو صدمه رسانده ام و خودم رو به عنوان یک مجرم قبول دارم و میخواهم برای تعمیر تلاش کنم. من با یک قلب، صدا و کلماتی مهربان عذرخواهی میکنم. من سعی میکنم صمیمیتمون را تجدید کنم که دوباره به هم نزدیک باشیم.
اما من به تنهایی قادر به بازسازی این ارتباط نیستم. یک عذرخواهی کامل نخواهد بود مگر اینکه گیرنده آن را با لطف بپذیرد و در عوض چیز با ارزشی را هدیه کند. بخشش. وقتی به من آسیب رساندی و میبینم که مبارزه میکنی بنابراین عذرخواهی شما رو با قلب،گوش و ذهنی مهربان می شنوم و بعد تو را میبخشم. بدون بخشش من،شکاف بین ما بهبود نمیابد.
بنابراین هر دو طرف ماجرا مسئولیت مساوی برای جمع آوری آنچه از هم پاشیده شده است را داریم. شما باعث ناراحتی من نیستی بلکه طرز فکر من باعث آزردگی من است. بنابراین حتی وقتی شما چیز بی رحمانه ای گفته اید من میتوانم با ذهنم انتخاب کنم و آن را رها کنم. پس بله عزیزم من میبخشم برای آرامش زندگی و تنها از شما میخواهم که در هنگام اشتباهات من، همین کار را برای من انجام دهید.

 

یک عذرخواهی موثر سه بخش دارد (جبران، بخشش و شروع دوباره)

  1. جبران: گفتن متاسفم برای شروع خوب است اما باید متوجه اشتباه خود باشید و بدانید برای جبران حاضر به انجام چه کارهایی هستید و آنها رو به روشنی توضیح دهید.
  2. بخشش: آیا میتوانید ببخشید و فراموش کنید؟ اگر صدمه دیده اید ممکن است هرگز به طور کامل فراموش نکنید اما شما همیشه میتوانید ببخشید زیرا بخشش یک انتخاب است. انتخابی که حتما بارها و بارها به آن نیاز دارید. تصمیم بگیرید که در همین لحظه مناسب ایجاد درد نکنید. توصیه میکنم حتی از شریک زندگیتان به خاطر اهمیت دادن به شما و رابطه تان تشکر کنید. او اشتباه کرده اما چون این رابطه برایش با ارزش است عذرخواهی میکند.
  3. شروع دوباره بگذرید از بریدگی های کوچک و زخم های بزرگ. عشق یعنی گفتن معذرت میخوام و می بخشمت و اکنون دوباره در همین لحظه به عنوان دو انسان کامل شروع میکنیم. فراموش نکنید این لحظه بخشش و شروع دوباره بارها تکرار خواهد شد اما مطمئنم تجربه ی این لحظات بسیار شیرین تر از تجربه ی زندگی کردن با یک اسب شاخدار است.

 

«منتظر داستان های شنیدنی شما در زمینه ی جادوی عذرخواهی و بخشش هستیم»

 

بلاگر: مسئول سایت

اگر این پست مفید بود، آن را به اشتراک بگذار
لینک کوتاه:
https://thisisamirbagheri.com/?p=2096

4 پاسخ

  1. سلام استاد…لذت بردم از مقالتون عالی بود…به نظرمن اینکه انسان پی به اشتباهش ببره خیلی عالیه…عذر خواهی هم جایگاه ویژه خودش رو در روابط میان فردی داره وخیلی قشنگه…در واقع نشون میده که میشه حسابی بازکنی روی طرف مقابلت.

  2. سلام!
    بسیارمتن ارزنده ای بود
    بین من وهمسرم همیشه عذرخواهی جایگاه خودش روحفظ کرده وگرنه زندگی ارزشی نداره اگرعذرخواهی نباشه!
    زندگی باهمین عذرخواهی هاست که شکل ورنگ دیگه ای میگیره.
    سپاس ازشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت

ورود